Blog - SAA zakelijk

Het belang van algemene voorwaarden

Het belang van de algemene voorwaarden

10 maart 2020

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn regels die u standaard wilt laten gelden bij het sluiten van overeenkomsten. Denk hierbij aan betalings-, leverings- en retourvoorwaarden, maar ook bijvoorbeeld de garanties. De algemene voorwaarden zijn dus van groot belang bij iedere overeenkomst. Voor elke onderneming is ons advies om de algemene voorwaarden vast te leggen en te hanteren. Dit zijn de voordelen van het opstellen van de algemene voorwaarden:

Het bespaart tijd

Door het eenmalig vastleggen van voorwaarden hoeft u niet bij elke overeenkomst opnieuw te onderhandelen. Het vaststellen van deze regels scheelt u tijd. Zodra een klant een product afneemt, dient de klant akkoord te gaan met de algemene voorwaarden.

U beperkt uw aansprakelijkheid

In de algemene voorwaarden komen ook de rechten en plichten van beide de partijen aan bod. Indien een partij zich niet aan de verplichtingen uit de overeenkomst houdt, dan verwijs je direct naar de algemene voorwaarden. Doordat u als ondernemer uw algemene voorwaarden van toepassing heeft laten verklaren in de overeenkomst, kunt u uw aansprakelijkheid beperken of uitsluiten. De kans op een lang juridisch conflict wordt hiermee aanzienlijk kleiner. Daarnaast kunt u in bepaalde gevallen uw algemene voorwaarden laten gelden boven de algemene voorwaarden van een andere contractpartij. Mocht u toch dwingende voorwaarden worden opgelegd door de andere partij, toets deze dan altijd bij uw adviseur binnen SAA.

U regelt zaken die niet in de wet zijn vastgesteld

De wet regelt slechts een beperkt aantal zaken. Als bepaling kunt u bijvoorbeeld in uw algemene voorwaarden opnemen dat de andere contractpartij altijd een voorschot dient te betalen. Of denk aan het overeenkomen van een eigendomsvoorbehoud. Dit soort afspraken worden niet door de wet geregeld. Daarom is het verstandig om dit zelf in uw algemene voorwaarden op te nemen.

Ons advies

Ons advies is om uw algemene voorwaarden altijd in overleg met een jurist binnen uw branchevereniging op te stellen. Wij toetsen uw voorwaarden en de afwijkende voorwaarden van uw opdrachtgevers op uw huidige dekking, zodat u niet voor verassingen komt te staan bij een aanspraak.


Heeft u meer vragen hierover?

Mocht u meer informatie willen over het opstellen van de algemene voorwaarden, neem dan gerust contact met ons op.               
Patrick, Teamleider Accountmanagememt Zakelijk


Patrick, Teamleider Accountmanagememt Zakelijk