Blog - SAA Zakelijk

Ondernemen tijdens corona

Ondernemers ploeteren door en spelen in op kansen tijdens corona

Door: Redactie SAA Verzekeringen  |  20 augustus 2020  |  Leestijd: 4 minuten

Voor veel ondernemers voelde de komst van corona als een financiële klap in het gezicht. Ook voor het familiebedrijf Groeneveld Keukens en strandtenthouder Deining aan Zee creëerde corona een ongewenste situatie. Toch wisten ze hier wel een positieve wending aan te geven om hun bedrijf in deze onzekere periode staande te houden. Elbert Groeneveld (oprichter Groeneveld Keukens) en Richard Groot (eigenaar Deining aan Zee) doen hun verhaal. Zij vertellen over hun ondernemerschap tijdens corona.

Groeneveld Keukens

Groeneveld keukens is gespecialiseerd in de verkoop, montage en onderhoud van keukens. Elbert Groeneveld runt het familiebedrijf samen met zijn zoon Patrick Groeneveld en schoonzoon Leo van der Weiden. De familie Groeneveld heeft een keukenshowroom in Scheveningen die in het weekend geopend is voor klanten. Op doordeweekse dagen gaan zij samen met aannemers langs bij klanten om keukens te monteren of te onderhouden.

 

Afgelopen februari kwamen de eerste corona berichten, in maart ging de boel dicht. Hoe was dat voor jullie? Heeft het impact gehad op de zaak? 

“Gelukkig voor ons dat de gemaakte afspraken voor het monteren van keukens vrijwel niet werden afgezegd of verplaatst. Een keuken is toch een basisbehoefte in elk huishouden. Als een oude keuken echt aan vervanging toe is, of zelfs al is gesloopt, dan is het logisch dat de klant zo snel mogelijk zijn nieuwe keuken wil hebben.

 

Opmerkelijk was dat we soms nieuwe afspraken moesten uitstellen als een klant tijdens corona een nieuwe keuken besteld had. Deze bestellingen kochten wij wel in bij de leverancier en werden dan binnen twee weken geleverd. Hierdoor ontstond er voor ons wel een uitdaging. Nadat wij de keukens binnenkregen, moesten wij alle onderdelen tijdelijk opslaan. Onze opslag raakte op een gegeven moment overvol. We hebben hierdoor zelfs onderdelen opgeslagen in ons eigen huis en bij de buren.

 

Een andere uitdaging was het bestellen van keukenapparatuur. Hiervoor werken wij veelal samen met buitenlandse leveranciers zoals in Spanje, Duitsland of België. Deze landen gingen in complete lockdown, dus tijdige levering en montage konden wij hierdoor niet garanderen. Gelukkig lopen deze leveringen inmiddels weer.”

 

Zien jullie momenteel een toe- of afname in de verkoop van keukens? En waar ligt dat aan?

“Ja, vooral een toename. Veel mensen gaan niet op vakantie en hebben hierdoor de financiële ruimte om eindelijk hun keuken te renoveren. We hebben maar een klant gehad die zijn order geannuleerd heeft. Momenteel hebben wij het het meest druk met het vervangen van keukendeurtjes, ovens en keukenbladen.”

 


 Elbert Groeneveld     Elbert Groeneveld

 

“Als klanten tevreden zijn over het verleende product of dienst, merken wij dat dezelfde klanten blijven terugkomen. Zo hebben wij een klant, die jaren geleden via-via bij ons is gekomen, een keer geholpen met het inbouwen van een vaatwasser. Enige tijd later gingen zij verhuizen en kregen wij de opdracht om de keuken te verbouwen. Momenteel willen ze weer wat aanpassingen laten doen in de keuken en daarvoor hebben ze wederom ons gevraagd. Ondanks dat wij weer plek hebben over zes weken, vinden zij het waard om te wachten.  Zo zie je maar: klanten blijven wel trouw en je krijgt een gunfactor als ze zien dat je vaker goed werk hebt geleverd."


Deining aan Zee

Vooral strandtenthouders leven toe naar de zomermaanden; de drukste periode van het jaar. De strandtenten waren zich hiervoor net aan het voorbereiden, totdat corona de boel in de war schopte.

Richard Groot is eigenaar van strandtent Deining aan Zee, gelegen in Castricum aan Zee. Ondanks dat het restaurant 365 dagen per jaar geopend is, merkt hij wel een significant verschil tussen de winter- en zomerperiode: “Het blijft toch een uitdaging om in de winter een rendabel break-even te behalen. 80% van de jaaromzet wordt toch behaald in de maanden maart t/m september. Dus toen wij vanwege corona in maart dicht moesten, was dat een slecht liquiditeitsmoment voor ons. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor mij, maar voor alle horecaondernemers in het land, die veelal van hun terrassen leven.”

 

 

Hoe ervaren jullie de steun van de overheid tot nu toe?

“Wij hebben aanspraak gemaakt op de NOW-regeling (Noodmaatregeling Overbrugging voor Werkgelegenheid). Wat er feitelijk wordt bijgedragen is 65% van de werkelijke salariskosten. Dit houdt in dat je als ondernemer 35% moet bijlappen, zonder dat je daar enige inkomsten tegenover kunt zetten. Dat voel je wel als ondernemer zijnde. Natuurlijk is het prettig dat we steun krijgen, alleen moet ik wel creatief nadenken over alternatieve financiële oplossingen.”

 

Hoe heb je naast de NOW-regeling de coronaperiode financieel kunnen overbruggen?

“Naast het restaurant verhuur ik ook 225 strandhuisjes aan zee. Voor de periode maart en april waren deze huisjes allemaal gereserveerd. De huurders hadden tijdens de reservering al hun service betaald. Maar ook vanaf 16 maart besloot de overheid campings en vakantieparken te sluiten. Dit gold ook voor ons.”

 

Richard Groot, maar ook zijn klanten, waren verbaasd over de sluiting van de strandhuisjes. Alle strandhuisjes zijn namelijk voorzien van eigen faciliteiten, zoals een badkamer en keuken. Dus een legitieme reden om ook de huisjes te sluiten was er eigenlijk niet. “Uiteindelijk zijn we in goed overleg met de gemeente Castricum tot een oplossing gekomen en mochten wij na 7 weken (begin mei) toch open”, vertelt Richard.

 

“Om een inhaalslag te maken, begonnen we direct aan maaltijdbezorging aan huis. Dit werd heel erg gewaardeerd door onze gasten die in de strandhuisjes verblijven. Daarnaast zijn wij langzamerhand ook begonnen aan de take-away. Gelukkig mochten wij vanaf 1 juli weer volledig opengaan met natuurlijk de afstands- en andere voorzorgsmaatregelen die we moesten treffen. Hierdoor kunnen we in ieder geval 60% van de capaciteit benutten. Wij zijn dan ook erg blij dat we weer kunnen profiteren van omzet. Zeker met het lekkere weer wordt de capaciteit volledig benut.”

Heb je tijdens corona verder met jouw team kunnen sparren over andere verdiensten?

“Voordat corona aanbrak hadden wij al plannen om in maart 2021 een nieuw paviljoen neer te zetten. Samen met een watersportcentrum willen we horeca en watersport integreren. In dit idee hebben we aantal concepten uitgedacht. Eén concept is gericht op de zakelijke markt, omdat we dan in-house sport en spel kunnen aanbieden.

 

Daarbij willen wij een volledige keuken creëren op het strand van ongeveer 50 cm2. Als klanten gebruik maken van een ligbedje op het strand, ontvangen zij een QR-code van ons. Vervolgens scant de klant de QR-code met zijn smartphone en belandt in onze virtuele horecawinkel waar hij zijn bestelling plaatst en afrekent. Vanaf dat moment gaat de teller lopen en gaan wij de bestelling bereiden. De klant kan eenvoudig de voortgang bekijken. Zodra de bestelling klaarstaat, ontvang de klant van ons een sms om het op te halen bij onze kiosk.

Dit concept is ook relatief corona-proof. De klant en werknemers hebben hierdoor minimaal contact met elkaar, omdat de bestellingen digitaal geregeld worden. Mocht er een tweede golf komen, zijn wij voor een groot deel gedekt en kunnen wij met dit concept gewoon blijven draaien. Daarnaast willen wij hiermee onze service naar een hoger niveau tillen. Als klanten weten waar zij aan toe zijn, kunnen wij klanten een positieve ervaring bij ons bieden, zelfs op drukke dagen."

We kunnen niet in de toekomst kijken, maar kun je een voorspelling doen hoe de verdere coronaperiode eruit gaat zien voor de horecaondernemer?

“Ik verwacht dat we in de horeca strikt moeten blijven in de hygiëne, niet alleen voor nu, maar ook in de toekomst. Ik denk dat de evenementenbranche voorlopig nog wel last ervaart. Ook wij merken dat grotere feesten en partijen voor de komende periode worden afgezegd.

Je merkt dat het contant geld in de horeca langzaam verdwijnt en ik weet wel zeker dat door corona contant geld nu al helemaal verleden tijd gaat zijn. Daarnaast denk ik dat veel horecaondernemers het take-away-concept als potentieel zien om in te zetten.

Mijn business in strandhuisjes is eigenlijk alleen maar gegroeid. Ik verwacht dat dit toeneemt, omdat Nederlanders nu ook beseffen dat vakantie in eigen land toch wel heel erg leuk is.”


Naast uw adviseur ben ik ook uw sparringspartner

Bent u als ondernemer ook financieel getroffen door corona? Heeft u een nieuw concept bedacht en wilt u weten hoe het zit met de risico's?
Neem gerust contact met ons op als u een ondernemersvraag heeft. 

Patrick, Teamleider Accountmanagement Zakelijk


Patrick, Teamleider Accountmanagement Zakelijk


Uw sessie verloopt binnenkort. U wordt binnen {{countDown}} seconden automatisch uitgelogd.

Vanwege een storing aan onze telefooncentrale zijn wij telefonisch helaas minder goed te bereiken.
U kunt ons bereiken via info@saa.nl of WhatsApp 06 30 99 61 30.