Blog - Transport

Arntz | van Helden weet raad

Schade aan transport? Arntz | van Helden weet raad

  Door: Anne-Marie de Graaf - Dekker  |  Interview met: Mark van Hamersveld  |  Transportmagazine editie februari 2021  | Leestijd: 3 minuten

Arntz | van Helden is een niche technisch expertisebureau dat momenteel is opgedeeld in vier divisies waarin zij de volgende expertises kennen:


Maritieme divisie:
Van pleziervaartuigen tot megajachten, binnenvaart- tot zeevaartschepen. Daarnaast stellen zij de schades vast die ontstaan tijdens de aanbouwperiode van een schip.
Landmaterieel divisie: 
Vorkheftrucks, hoogwerkers, hijskranen, alles wat wielen en rupsen heeft.
Technische divisie: 
Bouw gerelateerde schades, technische aansprakelijkheid.
Transportgoederen divisie: 
Ladingschades en logistieke aansprakelijkheid.

Arntz | van Helden werkt vooral samen met Nederlandse verzekeraars, maar ook met Engelse, Duitse, Belgische en Scandinavische verzekeraars. Zij behandelen allerlei accounts die zowel op de provinciale markt als op de Nederlandse assurantiebeurs verzekerd worden. Het materiaal zelf wordt nationaal, maar ook internationaal ingezet. Om een voorbeeld te geven: jachten liggen meestal niet in het IJsselmeer, maar juist meer aan de Cote d’Azur of bij Bonaire. Maar ook Nederlandse hijskranen worden wereldwijd ingezet.

“Iedereen bij ons is technisch opgeleid en heeft affiniteit met één van onze divisies. Als team vullen we elkaar aan. Ondanks dat Arntz | van Helden de afgelopen jaren gegroeid is, voelen wij ons nog steeds een kleine organisatie; de lijnen zijn kort en de directieleden zijn actief in het werkveld. Hiermee behoud je betrokkenheid en schakel je makkelijker met experts. Bovendien is het leukste aan deze job om in het werkveld te opereren. Diep van binnen blijf ik een techneut. Het blijft mij boeien om complexe schades met eigen ogen te zien en naar ieders tevredenheid op te lossen”, vertelt Mark van Hamersveld.



Mark van Hamersveld (39) in een notendop
Mark van Hamersveld
Mark van Hamersveld: “Na mijn opleiding werktuigbouwkunde ben ik gaan werken bij een onafhankelijk hijskraanreparatiebedrijf waar ze zich ook bezig hielden met het herstellen van diverse overige typen landmateriaal. Binnen dat bedrijf ben ik opgeleid tot werkplaats-chef. Hierna heb ik een uitstapje gemaakt naar Siemens Nederland waar ik als engineer ging werken. Ik wilde eens ervaren hoe het bij een corporate was. In de twee jaar dat ik hier werkte, heb ik veel geleerd, maar ik miste toch de hijskraanwereld. Toen een functie als junior expert bij Arntz | van Helden vrijkwam, werd ik benaderd en ben ik daarop ingegaan. Binnen zes jaar groeide ik door tot Directeur Divisie Landmaterieel. Sinds dit jaar, 1 januari 2020, ben ik tot Adjunct Directeur benoemd.” 



De juiste specialist voor de juiste klant. 

“We werken nauw samen en hebben een goede relatie met verschillende specialisten, fabrikanten en schadeherstelbedrijven. Hierdoor kunnen wij direct schakelen en worden verzekerden snel geholpen. We bekijken elke situatie nauwkeurig en beoordelen steeds of iets vervangen of gerepareerd moet worden. We maken inzichtelijk wat de klant kan verwachten en wat het kostenplaatje gaat worden.” 

Inspelen op preventie nu de verzekeringsmarkt verhardt. 
“De verzekeringsmarkt wordt steeds kleiner. En daarnaast tekenen verzekeraars niet zonder uitgebreid onderzoek voor grote risico’s. Wij proberen daarop in te spelen door te kijken welke toegevoegde waarde wij kunnen bieden om naast schadeafhandelingen ook preventief aan de slag te gaan. Zo hebben wij een product voor het in kaart brengen van alle risico’s van bijvoorbeeld scheepswerven. Er zitten namelijk behoorlijk wat risico’s aan de bedrijfsvoering op een werf. Deze risico’s brengen wij in kaart, ongeacht of deze werf in Nederland of elders in de wereld gevestigd is. Dit zorgt er onder andere voor dat verzekeraars een betere inschatting kunnen maken van het risico. Op die manier krijgt de klant een realistische premie met goede voorwaarden bij een aanbouwverzekering. Zo’n risico-analyse bespaart de opdrachtgever uiteindelijk dus veel geld.” 

"Onze opdrachten komen vooral van verzekeraars."
“Voornamelijk zijn verzekeraars onze opdrachtgevers. In enkele gevallen zijn dat ook de scheepswerven zelf. Als er bij de aanbouw van een schip iets misgaat dan hebben we het gauw over bedragen van een ton tot soms miljoenen. Dus dan is zo’n risico-analyse geen overbodige luxe."

"Verzekerden de juiste hulp verlenen bij schade is het minste wat wij kunnen doen." 
“Een verzekerde is blij als hij de service krijgt die hij verwacht. De schade draai je helaas niet meer terug. Een klant wil op dat moment dat wij zijn zorgen uit handen nemen. Als bijvoorbeeld een hijskraan kapot is, moet deze zo snel mogelijk geborgen en getransporteerd worden naar de juiste partij. Er moeten ad-hoc beslissingen genomen worden en dan is het wel fijn als dat in overleg gaat met een partij die daar ervaring in heeft.”


“Menselijke fouten blijven toch wel,” legt Mark van Hamersveld uit. Technologie blijft continue in ontwikkeling. Arntz van Helden blijft up-to-date door onder andere beurzen te bezoeken en goed contact te onderhouden met fabrikanten en toeleveranciers. Als er iets nieuws wordt ontwikkeld dan zijn daar namelijk de productdemo’s te zien. Alleen zo krijg je die ontwikkelingen in de markt daadwerkelijk goed mee. Denk hierbij aan nieuwe aandrijfmethodieken, maar ook ontwikkelingen over verschillende staalsoorten.  

In principe zijn veel technische ontwikkelingen geënt op het voorkomen van schades. In alle sectoren, maar ook in de transport worden systemen vernieuwd, zoals ook bij hijskranen. Mark van Hamersveld voegt hieraan toe: “We zien bijvoorbeeld dat het werken met sensoren steeds steeds veiliger wordt." 
"Echter blijven vrijwel alle schades (95-98%) ontstaan door besturingsfouten, dus menselijk falen. Je kan het systeem nog zo veilig mogelijk maken, maar menselijke fouten blijf je altijd behouden. Je kan die motor van de nieuwste systemen voorzien, maar als je er de verkeerde olie of te weinig olie erin stopt, dan draait hij alsnog kapot.” 

Ondernemers en risico’s.
“Als expert kunnen wij bepaalde risico’s voor de ondernemer inzichtelijk maken. Daarnaast geven wij op voorhand aan hoe een bepaald scenario eruit ziet, mocht het misgaan. De ondernemer kan overwegen of hij de risico’s wil verzekeren en onder welke voorwaarden. Uiteraard speelt de premie hier een grote rol in. Het is een feit dat verzekeraars inmiddels andere premies hanteren. De schadelast wordt hoger, herverzekeringen, maar ook mensen worden duurder. Al die factoren bij elkaar zorgen ervoor dat verzekeraars bepaalde premies hanteren. Dit zijn soms complexe zaken waar de ondernemer mee van doen heeft. Gelukkig zijn de specialisten binnen SAA ervoor om dit voor de klant in goede banen te leiden.”


Heeft u vragen?

Heeft u een transportbedrijf en wilt u weten wat uw risico's zijn met betrekking tot schade? Onze adviseurs helpen u graag met een passend advies.

Simon, Kantoordirecteur SAA Hoofdstad


Uw sessie verloopt binnenkort. U wordt binnen {{countDown}} seconden automatisch uitgelogd.