Interview - Transport

Samen op weg naar duurzame logistiek 

Samen op weg naar duurzame logistiek

  Door: Steven Veltman  |  Interview met: Jeroen Kemp & Giovanni Gubbels  |  Transportmagazine: editie februari 2021  |  Leestijd: 3 minuten

Wist je dat een groot deel van de chauffeurs in de logistieke sector zonder vracht rijdt op de terugweg? Boostcamp, het innovatielab van SAA Verzekeringen, deed onderzoek naar de logistieke sector waarbij vrachtladingen centraal staan. Hieruit bleek dat 40% tot 60% van de chauffeurs zonder lading terugrijdt. Toen Boostcamp hier meer op inzoomde, kwam ChainCargo in beeld en gingen zij met elkaar in gesprek. 


Over ChainCargo

ChainCargo is een logistieke dienstverlener die een duurzame oplossing heeft voor chauffeurs die zonder vracht terugrijden. Zij hebben namelijk een digitaal platform ontwikkeld, waarmee zij chauffeurs ook op de terugweg kunnen voorzien van vracht. Hierdoor kan er meer volume vervoerd worden met dezelfde capaciteit aan voertuigen.

Steven Veltman, accountmanager bij SAA Verzekeringen, was dan ook erg nieuwsgierig naar het gehele concept achter ChainCargo. Hij ging hierover met Jeroen Kemp (Founder & Head of IT & Engineering) en Giovanni Gubbels (Founder & Head of Business & Operations) in gesprek. Hoe geweldig zou het zijn als de logistieke sector hiermee weer een stap zet in de richting van echte duurzaamheid!


 


Giovanni Gubbels & Jeroen Kemp


Jullie geven aan dat jullie focus ligt op een groenere transportomgeving. Wat bedoelen jullie daar precies mee?
Giovanni Gubbels: “Als we kijken naar de huidige capaciteit op de weg en wat wij met het platform kunnen bewerkstelligen, dan kunnen de verlader, de vervoerder en de maatschappij veel efficiënter te werk gaan. Met de huidige capaciteit kan er veel meer worden vervoerd. Ons platform zorgt ervoor dat papierwerk én kilometers worden teruggebracht.” 

Hoe willen jullie dan bijdragen aan die groenere transportomgeving?
Giovanni Gubbels: “ChainCargo creëert een groenere transportomgeving door slimme IT-oplossingen te koppelen aan het logistieke proces. Bij gebruik van dit platform wordt de huidige locatie van de chauffeur gekoppeld aan een order die binnenkomt. Als wij informatie hebben over waar een koerier rijdt, wat zijn eindbestemming is en of hij beschikbaar is, dan kan ChainCargo een koerier voor een bepaalde bestelling/bezorging inzetten, als deze op zijn route ligt.”



Kunnen jullie het concept uitleggen?

Jeroen Kemp: “Vaak zit de klantenkring van een koerier in de stad waar hij woont of werkt. Op het moment dat hij wordt gevraagd voor een levering zit hij dus binnen een paar minuten rijden van de ophaallocatie. Vanaf dat punt rijdt de koerier vervolgens naar een andere bestemming.”

“Stel je voor dat de koerier een route heeft van Eindhoven naar Rotterdam. Wanneer hij aankomt in Rotterdam heeft hij zijn rit afgerond. Op dat moment is hij in principe weer beschikbaar voor het leveren van een andere order. Als de koerier dan via de app aangeeft dat hij klaar is met zijn rit naar Rotterdam, leiden wij hem naar de pick-up in Rotterdam. Daar geven wij hem vracht mee op de route terug naar Eindhoven, waardoor er een voertuig minder de weg op gaat.”

Dat klinkt logisch. Werkt dat nu niet zo?
Jeroen: “Met de huidige koeriersmarkt gaat dat toch wel anders. Doordat 80% van de koeriers zzp’er is, is het voor zo’n koerier bijna onmogelijk om vanaf zijn eindbestemming een nieuwe rit met vracht te krijgen. In de meeste gevallen gaat een andere koerier de weg op.” Bijvoorbeeld: “Koerier A uit Rotterdam levert vracht af in Tilburg. Nadat hij zijn vracht heeft geleverd, rijdt hij weer zonder vracht terug naar Rotterdam. Tegelijkertijd rijdt koerier B vanaf Eindhoven naar Rotterdam om daar vracht te leveren. Dit had makkelijk door koerier A geleverd kunnen worden. De gedachte achter ons concept is om te voorkomen dat koeriers met een lege vracht terugrijden en ritten onnodig dubbel worden ingevuld. Bovendien wordt het hierdoor rustiger op de weg en reduceren we de CO2-uitstoot.”

Jeroen Kemp: “Het platform van ChainCargo is ingericht voor de Nederlandse koeriersmarkt, met als doel om veel meer ritten te verzamelen en koeriers die al onderweg zijn hierop in te zetten. Op het moment dat een koerier beschikbaar is, is de kans veel groter dat wij voor hem een order hebben die op zijn route terug ligt. Simpelweg via een applicatie zet ChainCargo een koerier in op een dynamische en automatische wijze.”



Hebben jullie internationale ambities?

Giovanni Gubbels: “Onze volgende stap is om dit ook met vrachtritten te doen door heel Europa. Hierin hebben we al de eerste stappen gezet. De optimalisatie is nu sneller te zien in een lokale koeriersomgeving, omdat wij binnen Nederland nu een dekking hebben van zo’n 500 á 600 koeriers, waardoor dat beter in te vullen valt. Voor Europees vrachtverkeer, bijvoorbeeld als een koerier vanaf Duitsland naar Boedapest rijdt, heb je natuurlijk een veel groter netwerk nodig om de kans op retourvracht net zo groot te krijgen als binnen het Nederlands netwerk. Daarin hebben wij nu de eerste stappen gezet, en wij zijn zeker op weg om dat op dezelfde manier in te vullen.”

Wat maakt jullie propositie uniek?
Jeroen Kemp: “ Digitalisering in logistiek is essentieel, maar bovenal geloven wij juist dat digitalisering hét middel is om te verduurzamen. En om dan nogmaals op verduurzaming in te gaan: dat we efficiënter kunnen werken met dezelfde capaciteit. Oftewel, dat we met de huidige capaciteit meer volume vervoeren.”


Welke uitdagingen zijn er voor jullie?
Giovanni Gubbels: “De uitdaging voor ChainCargo is hoe hun klanten hun lading(en) kunnen verzekeren. Hier is dus een samenwerking uit voortgekomen. SAA Verzekeringen en ChainCargo werken nu samen aan een verzekeringsoplossing voor zowel koerierstransport als voor FTL-klanten (Full Truckloads) van ChainCargo.”



Als transporteurs jullie platform zouden gebruiken, gaat er een nieuwe wereld voor ze open. Ze profiteren direct van vele voordelen, zoals vrachtgarantie en het overhouden van meer kilometers. Welke positieve triggers zijn er nog meer?
Giovanni Gubbels: “Het digitale platform helpt ons sneller de behoefte van de verlader te vervullen. Zo hebben ze direct inzicht in capaciteit en kosten. Door de automatisering die we hebben toegepast richting vervoerders weten ze continue wat de status en de locatie is van hun vracht. Deze informatie kunnen ze vervolgens delen met de eindontvanger, waardoor ze minder telefoontjes krijgen. De operationele kosten dalen hierdoor. Door de inzichten die we hebben, worden er minder kilometers gereden, waardoor de prijs van het vervoer ook weer lager is.”

Jeroen Kemp: “De vervoerders zijn constant in beweging: zij rijden voor een aantal klanten en geven vaak genoeg aan dat de druk op een marge hoog is. Door de kilometers beter te benutten, verdienen ze per saldo meer, omdat de beladingsgraad omhoog gaat. Het komt er simpelweg op neer dat ze voor hetzelfde aantal kilometers qua uitbetaling en/of vergoeding omhoog gaan. Bovendien hoeft er dan geen tweede auto de weg op. Met deze oplossing pakken we meerdere maatschappelijke problemen aan. Denk aan global warming, CO2-uitstoot, maar ook het probleem van filevorming en het tekort aan chauffeurs. Kortom, zo is er minder capaciteit nodig om dezelfde hoeveelheid vracht te vervoeren; wat dan weer groener en duurzamer is.

 


Zou je nog iets willen meegeven aan andere transportondernemers? 

Giovanni Gubbels: “Verandering is moeilijk en voelt soms als oncomfortabel, maar is soms wel noodzakelijk om groei te realiseren. Daarom wil ik graag andere transportondernemers uitdagen om hetgeen wat zij elke dag doen -en al 10 jaar lang goed doen- los te laten en kritischer te zijn of het echt niet efficiënter, duurzamer en beter kan met de huidige technologie.”

Heeft u vragen?

Heeft u vragen over of wilt u uw risico's in kaart brengen? Neem dan gerust contact op met onze adviseurs. Wij helpen u graag verder.

Steven, Accountmanager Buitendienst


Uw sessie verloopt binnenkort. U wordt binnen {{countDown}} seconden automatisch uitgelogd.