Blog - Transport

MS Amlin

Een kijkje achter de schermen bij Nederlands grootste transportverzekeraar MS Amlin

  Door: Armand Lans  |  Interview met: Jos Vilten  |  Transportmagazine editie februari 2021  | Leestijd: 3 minuten

MS Amlin is een internationale verzekeraar en behoort tot de Mitsui Sumitomo groep, een Japanse corporate, waar MS Amlin zich in 2014 bij aansloot. Van 4.000 collega’s gingen zij ineens naar 40.000 collega’s. In Europa is MS Amlin verdeeld over vier landen: Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.


MS Amlin in Rotterdam focust zich op de zakelijke, industriële risico’s en is specifiek gespecialiseerd in transport. MS Amlin biedt verzekeringsdiensten aan kleine wegvervoerders, maar ook aan de grote baggermaatschappijen van deze wereld. Per risico bekijkt MS Amlin of ze iets volledig of gedeeltelijk in samenwerking met andere verzekeraars verzekeren.

“Wij verzekeren niet alleen transport en logistieke aansprakelijkheid. Ook zijn wij werkzaam in de binnenvaartcasco, zeevaartcasco, landmateriaal, aanbouw, war on land en P&I-dekkingen. Het is inmiddels een vrij grote afdeling geworden”, aldus Jos Vilten (54) acceptant transportverzekeringen bij MS Amlin.


Hoe stemmen jullie zaken af? Is dat wereldwijd of meer lokaal met alle branche-eigenaren?
Wij stemmen zaken af met andere kantoren. Stel je voor dat SAA een Belgisch risico heeft. Dan bel ik eerst met mijn Belgische collega’s om te vragen of zij bekend zijn met dit risico. Als dit risico bij hen onbekend is, kan ik hier zelf mee aan de slag. Datzelfde afstemmingsproces geldt ook voor mijn Belgische, Duitse, Franse of Engelse collega’s.

Het afstemmen en de manier van samenwerken ervaar ik als prettig. Meestal zitten we op dezelfde lijn, zeker met België en Duitsland. Die markten lijken namelijk erg op Nederland. De Franse markt is wel wat lastiger vanwege andere gewoontes en andere ideeën. Ondanks dat proberen we wel op één lijn te blijven en wordt er soms water bij de wijn gedaan. 

De verzekeringsmarkt verhardt en de resultaten staan onder druk. Merk je dat ook met het personeel?
Je zou zeggen dat het aantal mensen wat je dan nodig hebt minder wordt, maar er speelt ook nog een heel ander aspect mee. De overheid stelt veel meer eisen aan ons, waardoor we uiteindelijk veel meer mensen nodig hebben. UBO’s en compliance zijn hier een voorbeeld van. Dit wordt een steeds belangrijker onderdeel van ons werk. Daar heb je dan ook mensen voor nodig. Het vinden van de juiste mensen is wel een uitdaging. Mensen met veel kennis en ervaring zijn er wel, maar die zijn erg kostbaar. Daarom leiden wij ze vaak zelf op.


Zien jullie die verharding ook terug bij transportverzekeringen?
Ja, maar per branche zie ik wel echt verschil. Met name de markt van logistieke aansprakelijkheid, waar ik zelf in zit, wordt harder. Het aantal spelers in de markt neemt af en er is een stijgende lijn te zien qua prijs. De ‘verharding’ bij transportgoederen vind ik meevallen. De prijs daarvan blijft stabiel alleen bederfelijke goederen, zoals groenten en fruit worden niet meer zo snel verzekerd door een partij.

Hoe zit dat met provinciale verzekeraars?
Provinciale verzekeraars bieden nog veel verzekeringsproducten aan alleen zijn deze vaak wat minder ruim qua dekking. Ook de verzekerde bedragen zijn relatief lager. Al worden deze verschillen de laatste jaren wel kleiner. Als je voor de zware risico’s gaat, bijvoorbeeld de risico’s van multinationals, is het moeilijker om daar aan te verdienen. Vaak zijn de verzekerde bedragen hoger, waardoor men toch eerder op co-assurantie aangewezen is. Logistieke aansprakelijkheid is een veel kleinere markt, omdat je daar veel meer kennis voor nodig hebt. En omdat die kennis niet overal aanwezig is, geef je iets makkelijker richting aan de markt.


Waar onderscheiden jullie je in ten opzichte van andere verzekeraars?
Wij onderscheiden ons vooral op het gebied van kennis en service. Zeker onze schadeafdeling is een mooi voorbeeld van service. Wij kunnen niet altijd de schade in zijn geheel uitbetalen, maar we doen er alles aan om de klant te ondersteunen en te adviseren. Als een schade niet of deels gedekt is, geven we wel advies.

Aanbieders op het gebied van transportverzekeringen nemen de laatste jaren af. Merken jullie daar wat van?
Ja, absoluut. Je ziet dat sommige verzekeraars afscheid nemen van de multi-line producten; dit zijn de zogeheten verzekeringen op maat. Het aantal nieuwe verzekeraars die nieuw in de markt komen, is beperkt. En als ze nieuw komen, is er nog niet direct capaciteit ter beschikking.



Wat zijn nu de belangrijkste ontwikkelingen binnen de transportbranche?
Ontwikkelingen in de logistieke branche liggen nu voornamelijk op wetgevingsgebied. Dit gaat op een aantal onderdelen wijzigen. Een van die wijzigingen is bijvoorbeeld dat een expediteur als exporteur mag optreden. Dat is voor een verzekering niet zo’n probleem, maar voor het verzekerde bedrijf wel. Het bedrijf krijgt dan meer verantwoordelijkheden door aan de sanctiebepalingen te voldoen. De meeste polissen kennen wel een sanctieclausule, waar dit helemaal uitgesloten is. Als verzekeraar is het onze plicht om onze klanten op deze ontwikkelingen te wijzen. Een ander aspect, uit de Europese wetgeving, is dat een logistiek dienstverlener onder bepaalde omstandigheden, in het regime van productaansprakelijkheid geclassificeerd kan worden. We komen binnenkort met informatie hierover, waarmee we onze klanten willen wijzen op dit risico.

Wil MS Amlin productaansprakelijkheid gaan uitsluiten?

Ja, niet omdat we het niet willen verzekeren, maar omdat het onvoorspelbaar is wat onze klanten gaan doen
De juiste gegevens zijn van cruciaal belang om te kijken hoe we het wél in het vat kunnen gieten en hiervoor dekking kunnen verlenen. Voor verzekeraars is het belangrijk om te weten wat er precies speelt bij verzekerden. Daarom is het belangrijk dat verzekerden gegevens met ons delen, zodat we zorgvuldig een risicoanalyse kunnen maken.


De ontwikkelingen binnen MS Amlin

MS Amlin is aan het groeien. RaetsMarine is een bekende partij die zich een aantal jaar geleden bij MS Amlin Marine NV heeft aangesloten. De overname is nu helemaal afgerond en deze afdeling is geïntegreerd. 

Niet alleen in Nederland, maar ook in de andere landen blijft MS Amlin zich ontwikkelen. Zij zijn een belangrijke speler in de markt op het gebied van landmateriaal, special craft en aanbouw. In het bijzonder groeit transportaansprakelijkheid bij MS Amlin in Nederland momenteel hard. "Groei realiseren in transportgoederen is nog best een uitdaging, omdat er veel meer concurrentie is dan bij transportaansprakelijkheid," zegt Jos Vilten.


Kan ik u helpen?

Wij helpen u met het vinden van een passende verzekeringsoplossing. Neem contact op met een van onze adviseurs, en wij helpen u graag verder.
Armand, Manager Co-Assurantie


Uw sessie verloopt binnenkort. U wordt binnen {{countDown}} seconden automatisch uitgelogd.