Blog - Transport

Koopman - Van fabriek tot eindgebruiker

Van fabriek tot eindgebruiker

Welke reis legt een auto af voordat deze bij de klant aankomt?

  Door: Arno Wijnands  |  Interview met: Maurice de Wilde  |  Transportmagazine editie februari 2021  | Leestijd: 4 minuten

Maurice de Wilde was altijd al gefascineerd in de automotive sector en de logistiek daarvan, omdat deze markt continue verandert. Tijdens zijn carrière bij Shell Group, waar hij werkte als CFO bij GasTerra, dacht hij na over zijn verdere toekomst. “Ik wilde graag werken bij een familiebedrijf. En al snel daarna kwam ik via een executive search bureau bij Koopman terecht, wat ook nog maar op 15 km bij mij in Haren (Groningen) vandaan ligt.”



Waarom koos je voor Koopman?

“Binnen een familiebedrijf is het heel erg inzichtelijk waar je voor werkt en ook voor wie je werkt. Er hangt een persoonlijke sfeer, de visie is duidelijk en de lijnen zijn kort. Hierdoor lig je al snel op één lijn en varen we met z’n allen dezelfde koers. Daarnaast vind ik het prettiger om naar de langetermijndoelen toe te werken dan te sturen op kortetermijndoelen. Hoe ik het ervaar, is dat je bij een familiebedrijf meer bezig bent met het bepalen van de langetermijnvisie dan het op korte termijn poetsen van resultaten."

Maurice de Wilde - Koopman
Maurice de Wilde - CFO Koopman Logistics Group

Kan je ons iets meer over Koopman vertellen?
"2004 was een belangrijk jaar voor Koopman. Ze gingen hun werkzaamheden uitbreiden door naast transport ook grootschalige integrale diensten te verlenen. Ook hebben we in 2004 de terminal van Nissan in Amsterdam overgenomen. Dit biedt de mogelijkheid om occasions, zoals ex-leasewagens, weer als ‘jong gebruikt’ op de markt te brengen. Daarnaast is deze terminal bedoeld als opslagruimte voor nieuwe auto’s in de haven en het rijklaar maken daarvan."

"We hebben een grootschalige opslag en werkplaats, zodat we meerdere merken onder onze hoede kunnen nemen en onze werkzaamheden kunnen uitvoeren. Denk hierbij aan werkzaamheden, zoals het herstellen van schade, het poetsen en het spuiten van de lak, zodat een auto er weer als nieuw uitziet. Wij geven ex-lease-auto’s een nieuw leven, zodat leasemaatschappijen deze weer goed kunnen doorverkopen en de restwaarde maximaliseren.”



Jullie zijn al enige tijd bezig om de automotiveketen transparant te krijgen. Wij zijn dan ook erg benieuwd naar dit proces en de samenwerking met Vinturas. 
“Vinturas is een initiatief dat is opgestart om meer transparantie te bieden in de keten van het bezorgen van nieuwe auto’s. Wanneer een klant een order plaatst bij een willekeurige webwinkel, weet de klant precies wanneer het is ingepakt, wanneer het wordt verzonden en of het al is bezorgd. Bij het bestellen van een auto is dat niet het geval. Vaak wordt er gecommuniceerd: “Uw voertuig wordt geleverd tussen week 49 en week 50.” En in week 49 krijg de klant te horen dat de auto toch in week 1 komt. Een oorzaak hiervan is dat de keten niet transparant is. Door alle ketenpartijen met elkaar te verbinden, krijg je wel dat inzicht.” 


Koopman automotive


“Koopman rijdt niet alles zelf. Circa 65 procent van de auto’s die wij bij Duitse en Nederlandse showrooms afleveren, worden door eigen chauffeurs bezorgd. De overige 35 procent besteden we uit en wij
ontvangen de auto’s van andere partijen. De auto’s kunnen van de boot afkomen, uit de fabriek of van een compound. Hiermee kun je wel stellen dat er meerdere partijen in deze keten zitten om een auto van de fabriek naar de eindklant te krijgen. Al die partijen willen we met elkaar verbinden, zodat het transparant wordt. Hierin is het wel van cruciaal belang dat bepaalde vertrouwelijke informatie niet naar de verkeerde partij gaat. Blockchain is daar een oplossing voor waarin iedereen zijn eigen informatiekluisje krijgt en enkel toegang heeft tot de informatie die voor hun specifiek is bedoeld. Zo krijg je op een veilige manier toch transparantie in de keten. Dit kan uitgebreid worden met allerlei diensten en transacties.”

“Zo ver zijn we nog niet helemaal, maar we maken goede progressie en bieden de transparantie al aan de aangesloten partners. Het gaat nu verder met het zichtbaar maken van informatie voor alle partijen in de keten, zoals ladingschade. Ladingschade wordt ergens in de keten veroorzaakt en iemand moet de schade betalen. De schade wordt namelijk geconstateerd door een partij die het niet per se veroorzaakt hoeft te hebben. Dit levert stapels papierwerk op. Schadetransparantie door de keten heen krijgen, is dus ook een belangrijke toepassing van Vinturas.”



Welke overnames hebben er plaatsgevonden?
“Kort na deze grootschalige aanpak werden Smink, ACM Fleetforce, Möhlmann en Transmission Bergen op Zoom ook door Koopman overgenomen. Er werden direct een aantal acquisities gedaan die erg aansluiten bij onze strategie om die hele supply chain mee te nemen. Transmission Bergen op Zoom is een versterking van onze Logistics tak met een tweede vestiging voor fijndistributie. De andere zijn overnames in Automotive Logistics.”

“Wij willen automotive klanten in alle logistieke behoeftes kunnen voorzien. Smink was de binnenlandse propositie voor de zogeheten ‘gesloten transporten’. Dit zijn hele bijzondere auto’s die ongezien vervoerd worden. Tegenwoordig heet dit Koopman Exclusief.”

“Een grote impact op onze groei was toch wel de overname van ACM Fleetforce, waarmee we ons nog meer hebben toegelegd op vlootbeheer, opslag en reparatie van voertuigen. ACM Fleetforce bracht ook chauffeursdiensten waar studenten en gepensioneerden enkele auto’s halen en brengen. Dat speelt in op de toekomst waarin het thuisbezorgen van auto's of het ophalen van auto's steeds meer een vlucht gaat nemen.”



Willen ook alle schakels in deze keten meewerken aan dit proces?
“Transparantie betekent ook goed plannen en zaken op orde hebben. Op deze manier wordt alles inzichtelijk. Vinturas-klanten kunnen exact monitoren waar in de keten de bottleneck zit en hoe dit efficiënter kan. Daarnaast zien ze natuurlijk ook bij welke partijen het proces vlekkeloos verloopt. Samen met een aantal aandeelhouders proberen wij nu alle tussenschakels in de keten te verbinden.”

Hoe ziet dat proces eruit?
Na productie wordt een auto per schip vervoerd. De reder geeft inzicht via Vinturas. Eenmaal aangekomen in Amsterdam nemen wij hem over. Vervolgens geven wij hem mee aan de transporteur richting bijvoorbeeld Duitsland die ook weer terugkoppeling geeft over de aflevering via Vinturas. Op deze manier is er een verbonden keten én transparantie in het gehele proces. Om hiermee te kunnen starten, proberen we alle partijen hierin mee te krijgen. 


Kunt u een voorbeeld geven over de efficiëntie in dit proces?
“Op onze compounds in Nederland en Duitsland staan gemiddeld 35.000 nieuwe auto’s tussen de 15 en 45 dagen opgeslagen. En dan te bedenken dat het daadwerkelijke transport, bijvoorbeeld met schepen van Engeland naar Nederland, max een paar dagen kost. Je kan hiermee wel stellen dat de keten veel efficiënter kan. Ook daar zien we het gebrek aan transparantie. En dit is een grote winst voor fabrikanten, omdat zij de productie eenvoudiger zouden kunnen afstemmen op de sales. Voor een dealer is dit ook weer prettig, omdat hij in zijn contact met de eindgebruiker nu vaak geen duidelijkheid kan geven over de levering van een auto. Met Vinturas kan er straks concreet gezegd worden waar en wanneer een auto geleverd wordt.”

 

Koopman automotive



Waar ligt jullie focus in de toekomst? Is dat de complete supply chain van fabriek tot klant?

“Vanuit automotive is ons doel om alle grote automotive partijen, zoals bijvoorbeeld leasemaatschappijen en grote dealerholdings te voorzien van totale dienstpakketten. De markt verandert. Consumenten rijden graag tweedehands of via private lease. Ze kijken vaak online en gaan bijna niet meer naar de showroom. We zien al een aantal marktbewegingen loskomen die leiden tot andere logistieke processen. Bij private lease worden auto’s al thuisbezorgd en het ‘oude’ voertuig wordt ingenomen als de leaseperiode voorbij is. Voor de online klanten (die niet meer naar de showroom gaan) komt de auto vaak bij ons vanuit de fabriek het land binnen. Het optimale logistieke proces is als wij het voertuig rijklaar maken en hem netjes voor de deur afleveren, met nette instructies over bijvoorbeeld het navigatiesysteem. Voor gebruikte auto’s geldt eigenlijk bijna hetzelfde proces, alleen dan komen ze vanaf een handelaar in plaats van een fabriek. Daarnaast worden gebruikte auto’s tussendoor weer ‘als nieuw’ gemaakt.” 

 

“Al met al is onze focus om deze combinatie van diensten; opslag, transport en werkzaamheden, op een transparante manier uit te voeren. Vinturas ondersteunt ons hierin.”


Heeft u ook een transportonderneming?

 Wij helpen u graag om de continuïteit van uw bedrijfsproces te waarborgen. Wij brengen de risico's in kaart en bieden een passende oplossing op maat, zodat u zorgeloos blijft ondernemen. 

Simon, Vestigingsdirecteur SAA Hoofdstad


Uw sessie verloopt binnenkort. U wordt binnen {{countDown}} seconden automatisch uitgelogd.